Anch The One And Only

Alla inlägg under januari 2012

Av Anch - 26 januari 2012 09:59

Jepp det är vad som står på schemat för denna vecka...

Alla i familjen ska träna på djupandning för att kunna använda det när vi blir arga...

Andas in, håll, andas ut, håll å detta ska vi göra 3 gånger...

Sedan ska jag träna på att ignorera, om min dotter kommer å fråga om hon får något tex en kaka å jag säger nej så om hon fortsätter så ska jag gå ifrån henne å ignorera henne...

Hmmm undrar hur det kommer att funka iom att vi bor i en så pass liten lägenhet att det blir svårt att komma ifrån henne å gå ut varje gång jag säger nej skulle innebära väldigt mycket ute tid för mig :) hehehe


Men vi ska försöka å se om vi kan få någon ändring på detta beteende som hon har, det ska även bli intressant å se vad dem säger på skolan om dessa metoder iom att dem måste köra det i skolan oxå :)


Nå vad händer idag då...Troligtvis inte vidare mycket iom att min rygg absolut inte vill vara med å tycker att det är jätte bra att jag ska ha ont...

Faan kan knappt göra något alls, varken sitta, stå eller gå... Just nu värker det något så jävla satans mycket att jag inte riktigt vet vad jag ska göra...Det brukar gå över efter ett tag men nu har det hållt på i 2 dagar...


Barnen har studiedag idag så nu är dem iväg å leker med en kompis... 


Nej nu blir det kaffe å sedan försöka göra något för å få värken att gå över...


Puss å kram :)

Av Anch - 25 januari 2012 07:52

Jepp idag är det möte nr 2 hos kuratorn får hoppas att det går lika bra idag som det gjorde förra veckan :)


Har haft ett par dagar med riktig irritation men den har släppt så nu känns allt bara bra :)

Ja förutom igår då men de va huvudvärkens fel å inget annat men efter lite knaprande av alvedon å en hel dag sovande från och till så gick huvudvärken över till slut men då satte ryggen igång å bråka istället så nu har jag ont iden :) Snacka om att gnälla om allt eller hur????? Å ja e inte ens gravid :):):):)


Iom att min "kära" rygg tyckte att jag hade legat för länge så vaknade jag halv 4 i morse iof så kan ju de vara bra i sig för då kanske jag kommer isäng i tid ikväll å inte sitter uppe halva natten :)

Har en tendens att göra det men det kan ju även bero på att det e då de e som lugnast å man kan göra det man själv vill :)


Thuwa var inte på världens bästa humör i morse när hon stack iväg till skolan så vi får se hur dagen kommer att gå för henne och om dem ringer från skolan, jag kan ju hålla tummarna för att det blir lugnt :)

Försökte få henne att bli på lite bättre humör innan hon stack iväg men eftersom att jag vet att hon kan bära på irritation en längre stund innan det bryter ut helt så förväntar jag mig inga mirakel idag...


Nee nu kanske man skulle försöka att sätta igång lite här hemma :) Har lite tvätt som behöver vikas å tvättas så det är väl vad dagen går ut på för mig idag :)


Puss å kram :)

Av Anch - 23 januari 2012 14:11

Jepp så var det måndag idag då...

Dagen har gått väldigt bra, yngsta dottern har varit hemma från skolan pga sjukdom så det har varit mys med spel å städ här hemma :)

Hon är så himla duktig min "stora" älskling :) Jag får ju inte kalla henne min lilla älskling längre för hon är ju stor nu :)


**************************************************
**************************************************
*************************************

Har en smått irritation i min kropp som jag bara inte kan bli av med...

Hur i helvete rent ut sagt kan man försöka skydda sig med en lögn som bara inte går ihop???? Om man ska ljuga så ska man faan ljuga så det går ihop....

Jag tänker inte gå in på detaljer eller namn när det kommer till detta eftersom att jag tycker inte att jag behöver hänga ut någon, dem som detta gäller förstår vad jag menar å att jag tycker att dem är f*****r som inte törs stå får vad dem tycker å tänker :)

Jag trodde att man skulle vara ärlig å stå för vad man tycker å tänker, jag trodde att man skulle finnas där för varandra å inte snacka skit bakom ryggen...MEN TYDLIGEN ÄR DET SÅ MAN SKA GÖRA......


Att sk vuxna människor springer runt å beter sig som små fjortisar är faan ofattbart, för helvete väx upp...

Känner att jag blir mer å mer irriterad ju mer jag tänker på hur vuxna människor kan bete sig...

Visst att man kan dra en vit lögn ibland men en lögn är alltid en lögn oavsett färg å törs man inte stå för vad man tycker å tänker, håll då för helvete käften...

Nej jag ska inte ödsla mer tid eller energi på IDIOTER som inte förtjänar min tanke eller min energi...


**************************************************
**************************************************
**************************************

Idag har hela lägenheten blivit städad å ja har tvättat både här hemma å så lånade jag Vonkas maskin å torktumlare till sängkläder å lite annat...

Har bytt gardiner i barnas rum å satt upp deras nya små fönsterlampor så nu är det bara å hålla tummarna att dem kan hålla det rent å fint där inne mer än bara en stund idag...

Jag ska byta gardin i resten av lägenheten oxå när jag ändå har ångan uppe så det inte dröjer fram till sommaren innan det blir gjort :)

Finns ju en tandens till att det blir så annars :)


**************************************************
**************************************************
**************************************

Nej nu blir det en kaffe å en rök innan jag sätter igång å byter gardiner, måste få lite energi nu när jag hunnit göra av med lite på ett jävligt stort irritations moment som just nu kretsar runt...

Jaja det försvinner tids nog det oxå....


Puss å kram :)

Av Anch - 18 januari 2012 15:01

De va precis vad jag blev idag på mötet :) 

Kuratorn var jätte bra :) Han började med att prata med Thuwa och inte med mig....

Han ställde frågor till henne om hur hennes dag ser ut och vad som händer å sker...

Vi satt å pratade nästan en timme och sedan fick både jag och Thuwa svara på frågor gällande Thuwa.....


Sedan pratade vi om skolan och vad som händer när Thuwa får sina utbrott, hur lärarna hanterar hennes utbrott å dylikt...

Vi ska fortsätta att gå till honom 6-8 gånger till och han ska kontakta skolan eller rättare sagt ett resursteam som ska kontakta skolan å ge dem hjälpmedel om hur dem ska kunna hantera henne och hennes utbrott :)

Kanske kan få lite ordning på allt nu iaf :)


Thuwa ska få lite hjälpmedel som hon ska använda sig av när hon börjar bli arg för att försöka stävja hennes utbrott...


Jag hoppas att detta kommer att göra så att Thuwa får den hjälp å de hjälpmedel hon behöver för att bli "bättre" om jag säger så...

Men som sagt det får tiden utvisa...


Pratade med en god vän idag som tipsade mig om något som heter Timeout som verkar vara väldigt vettigt...

Timeout ska tydligen vara ett ställe dit barnen får komma i 5-8 veckor där dem utreder hur man på bästa sätt kan hantera situationen och sedan ställer dem krav på skolan om hur skolan ska agera gemtemot barnet....

Får se om det blir att vi kontaktar dem eller hur det kommer att bli men vi börjar med en sak i taget :)


Dessutom så sa kuratorn att Thuwa ska sluta med socker på veckodagarna :) 

Dvs ingen oboj, dricka, saft, kakor, godis eller något som innehåller dåligt socker det va ju inte en höjdare kan jag lova när det kom till Thuwa men när han sedan förklarat för henne att det även gällde resten av familjen så vart det lättare :)


Så from nu så är det sockerfritt här hemma, så får vi se om det hjälper något mot hennes humör, fast till en början så lär det vara konfliker så det heter duga kan jag lova :)Dessutom så tycker han att barnen inte ska få se någon tv en halvtimme innan dem ska sova å det kan jag ju lova kommer bli en konflikt med den stora tjejjan ( tv nörd nr 1 )...
Så nu hoppas jag på att allt detta kommer att göra det bättre för Thuwa och att hon kommer att må bättre...

Nee nu ska jag slöa ett tag innan de e dags å fixa maten :)

Puss å kram :)










Av Anch - 18 januari 2012 08:25

Som sagt idag ska vi ha första mötet med kuratorn, jag å min lilla snutta :) Ska bli väldigt intressant å se vad han säger om det hela...

Men som jag skrev i det förra inlägget, jag tycker inte att allt ansvar ska läggas på min dotter, vi vuxna runt omkring henne har det största ansvaret...


Visst hemma kan hon oxå få utbrott å bli förbannad men det löser vi väldigt enkelt, det är därför jag undrar vad det är som gör att dem på skolan inte klarar av det...

En sak som är definitivt är ju att man måste vara konsekvent när det gäller henne för är man inte det så tar hon över helt...


Hon kom hem i förrgår å talade om att hennes ena lärare hade gjort fel...Dem skulle ju börja med att sätta en stol i kapprummet som min dotter skulle sitta på om hon började bråka...

Det min dotter tyckte va fel var att hennes lärare hade ställt stolen i mittenrummet istället vilket gjorde att då blev det inte som vi sagt....

Bara en sådan liten grej får min dotter att slå bakut, när ska dem förstå att om dem säger en sak å gör en annan så kommer dem aldrig att få bukt med henne på skolan...


Nåväl förhoppningsvis så kommer kuratorn att kunna hjälpa oss med hur det hela ska hanteras, fast jag kan ju tycka att de e ju något som lärarna ska ta reda på å inte vi men men det är tydligen så det funkar så vi får väl se :)


Det kommer ett inlägg senare idag troligtvis om vad som blev sagt å hur vi ska göra i framtiden....


Puss å kram :)

Av Anch - 17 januari 2012 07:57

Det va ett tag sedan man satte sig ner å bloggade så här på morgonen men under sker ju så nu sitter jag här igen :)

Är hemma med äldsta dottern idag då hon fick gå hem från skolan igår eftersom att hon hade kräkts å dem var oroliga för att de var magsjuka...

Nee någon magsjuka är det då inte iaf :) För då tror jag nog att hon hade varit betydligt dåligare än vad hon var igår och idag...


Hon berättade att hon och en kompis hade blivit snurrade på en gunga igår efter maten och hon hade blivit jätte yr å börjat må illa å att det va efter det som hon hade kräkts så någon större fara tror jag ju inte att det är....


Just nu spelar hon wii fit så jag tror nog inte att det är så allvarligt :)


Jag å min underbara man låg å pratade en stund igår kväll efter att vi hade lagt oss något vi brukar göra :) Ja prata alltså :)

Vårat samtalsämne var vårat förhållande...

Vi har varit tillsammans i 12 år och gifta i 10 år den 12/10 så vi låg och pratade om hur det har varit :) 

Om våra motgångar och våra framgångar, vad vi skulle sakna om det blev så att vi gick isär och då sa min man en av de underbaraste sakerna jag har hört iaf :)

"Jag skulle sakna livet", min direkta fråga på det blev "Vad menar du?" då ger han mig förklaringen :)

"Livet vore inte värt att leva om jag inte fick dela det med dig" :)

Jag blev alldeles varm i kroppen av det svartet, ja en sak är ju iaf säker...

Det finns många som har försökt att få oss att gå isär men det har inte funkat, det har varit nära men fördelen jag och min man har å alltid kommer att ha är : Komunikation :) En av de viktigaste sakerna i ett förhållande :)


Nu över till något helt annat :)


Igår fick ja en sådan rolig kommentar av min äldsta dotter men hon var nog inte riktigt medveten om vad hon sa :)

Jag hade gjort pasta och pastasås till middag och medan vi sitter å äter frågar jag om det va gott? Svaret som kom från min dotter var då : " Det smakar som farmors mat men hon har aldrig gjort hamburgare ", jag tror ju inte att hon riktigt var med på noterna just då :)

Hon satt nämligen och tittade på tv:n samtidigt :)


Imorgon så ska jag iväg till kuratorn med min yngsta dotter å förhoppningsvis så kan han hjälpa henne med hennes utbrott som hon får, sen gäller det ju bara att dem på skolan oxå ska lära sig att hantera henne...

Allt ansvar kan ju inte läggas på barnet, dem vuxna har ju största ansvaret över att vägleda å guida barnet...

Visst barnet kan göra sin del men sen är det upp till oss vuxna att sköta resten å eftersom att min dotter gör sin del i det hela så ska det bli intressant å se om skolan lever upp till sin del av det hela....Betvivlar starkt att dem gör det men men det återstår ju att se...


Idag blir det å städa och tvätta om nu vaktmästaren kommer förbi och fixar våran torkställning som gick sönder igår när dottern skulle gå å bada...

Nee nu ska jag sätta igång med vardagen så jag inte fastnar framför datorn hela dagen :)


Puss å kram :)

Av Anch - 11 januari 2012 23:16

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller vad jag ska säga... Jag var som sagt på möte idag på min dotters skola med hennes rektor och hennes två lärare...


Detta möte blev till pga att min dotter får otroliga utbrott på skolan när hon blir upprörd över något å när dessa utbrott kommer så klarar inte hennes lärare av henne eller kan få henne på bättre humör...

Det jag ville ha ut av mötet var:

1, Hur ska dem hantera henne när hon får ett utbrott

2, Hur ska dem göra för att förebygga ett utbrott

ja jag ville ha svar på fler frågor men dem var dem viktigaste å jag kan ju påstå att jag gick ur mötet lika frågande som jag kom dit.


När vi börjar mötet så sitter rektorn med ett papper framför sig, hennes två lärare sitter med varsitt block å penna. 

Rektorn börjar med att ställa frågor om hur hon funkar i skolan rent praktiskt, klarar hon av uppgifterna hon får, är grov och fin motoriken som den ska när det gäller henne, kan hon prata som hon ska, var hon sen i talet eller var hon tidig....

Sover hon som hon ska, äter hon som hon ska...

Ärligt talat vad i Helvete har det med hennes utbrott å deras okunskap till att hantera henne å göra????


Sedan frågar hon mig om hur vi hanterar henne hemma när hon blir arg eller får ett utbrott, mitt självklara svar blir ju då naturligtvis som vi brukar göra antingen skickas hon till sitt rum eller så får hon en time out å får sitta på en stol...

Men vi är konsektventa å om vi talar om för henne hur saker å ting ska vara så får hon inte en chans att ändra på det för fem öre...

Ska vi hitta på något och hon får ett utbrott å förstör för oss andra så vänder vi på klacken å åker hem utan att göra det vi tänkt för att visa henne att hon inte kan få som hon vill hela tiden...


Efter att jag berättat detta så tycker rektorn att det är ju bra råd och dem kan ju försöka utföra dessa i skolan oxå fast ta en stol å sätta i kapprummet gränsar på kränkning enligt deras stadgar å regler men om det är oki för mig så kan dem ju försöka med det...


Sedan när vi har kommit övverens om att dem ska använda sig av timeout på henne för att hindra hennes utbrott så frågar jag vad dem ska göra om ett utbrott händer å inte jag eller Thorda kan komma å hjälpa dem med det..

Svaret blir att då finns det så mycket mera personal som kan komma å hjälpa till så då fixar dem det så...


Sedan får jag höra av min dotters ena lärare att om hon ställer till med bråk i klassrummet å de andra barnen får gå ut i kapprummet för att klä på sig när lektionen är över så får min dotter vara kvar i klassrummet å dem står å vakar utgångarna så att hon inte tar sig någonstans för att hon ska lugna ner sig...

Om man har ett hysteriskt barn som man försöker lugna ner, ser man då till att barnet känner sig trängt å hotat???


jag vet inte det är ju inte riktigt så jag skulle göra då...

Jag har otaligt många gånger försökt att förklara för hennes lärare hur dem ska hanteras med min dotter när hon blir som hon blir men tydligen så sjunker det inte in...


Nå vad blev det av detta möte då, hmmm inte något alls tycker jag iaf...


Det enda som blev sagt var att om inte jag eller Thorda kan komma när hon får ett utbrott så får dem försöka lösa det själva men jag fick inte veta hur dem skulle göra och om dem inte kunde stävja utbrottet så fick dem vänta ut det för förr eller denare så går det ju över...

Rektorn tyckte att vi har ju bestämt att använda oss av en stol i kapprummet så hon förstod inte varför jag undrade...Hallåååååååå timeouten är för att försöka hindra att det blir ett utbrott inte för att försöka få henne till att sätta sig på en stol när hon är som mest ar och aggressiv för det kan dem ju bara drömma om...


Jag vet inte om någon annan fattar något av detta å vad lösningen på allt är men jag kan ju säga så pass mycket att jag tycker att skolan inte gör sitt jobb till att försöka hjälp min dotter på bästa sätt...


Vi disskuterade om när det är hon får sina utbrott å dem kommer för det mesta efter lunchen så frågan är ju om det kan vara en nyckel i det hela...


Jag har tagit kontakt med en kurator gällande min dotter eftersom hon själv vill få hjälp med sina utbrott eftersom hon inte vill få sådana iom att det är väldigt jobbigt för henne å hon vet inte varför det blir så...Hon kan dessutom inte kontrollera sig vilket hon själv tycker är väldigt jobbigt...

Så nästa onsdag så ska hon få träffa kuratorn, jag hoppas att han kan hjälpa henne...


Rektorn tyckte att det var jättebra så att han då kan lära henne knep som hon kan ta till när hon börjar bli arg, men för helvete tror dem verkligen att min dotter kommer att komma ihåg att använda dem knepen när hon blir så arg...


Jag vet inte men är det inte så att det är skolans uppgift att hjälpa barnen när dem är i skolan med stöttning å den tänkbara hjälp som dem kan behöva????

Är jag helt fel ute eller???

För ska jag tolka det jag får veta av skolan å deras sätt å hantera situationerna som uppstår så tvår dem sina händer när det kommer till barn som behöver extra hjälp, det får föräldrarna fixa...

Visst jag kanske har fel men det är så jag ser det hela...


Som sagt detta inlägg är både skruvat å huller ombuller men ni få som läser detta kanske förstår ändå :)


Nej nu ska jag nanna kudden å försöka få lite ordning på mina tankar gällande dagens möte å hur allt kommer att sluta...


Puss å kram

Av Anch - 11 januari 2012 10:37

Jaha då får vi se hur denna denna dag kommer att fortsätta då, ska iväg på ett möte senare idag ang min yngsta dotter å hennes raseriutbrott som hon får i skolan och att hennes lärare inte är pedagogiska nog till att klara av att hantera henne.


Visst min dotter kan vara riktigt ättrig å för att vara ärlig uppkäftig men jag anser att om man jobbar som lärare så ska man kunna hantera sådana saker annars så är man på fel plats helt enkelt...

Visst hon kan vara en riktig pina å hitta på miljoner grejer å säga elaka saker å slåss å så men om man som lärare inte kan avstyra ett barn som är påväg att få ett utbrott å dessutom inte lyssnar på vad föräldrarna säger så ska man fundera starkt på vad man håller på med...

Jag vet inte men det är så jag tycker iaf...Många kommer säkert att bli upprörda värre nu å tycka att jag har fel men so be it...Jag står för vad jag tycker å tänker å när det kommer till barnas skola har jag inte vidare höga tankar med tanke på allt som har varit...


Det enda jag är ute efter är att situationen ska lösa sig till det bästa för min dotter oavsett om hon har någon bokstavskombination eller inte...


Det märkliga är att det kan gå hur lång tid som hellst oxå utan att det är något sen så kommer något å då är cirkusen igång, visst kan hon bråka å jävlas här hemma men herre gud hon är ett barn, barn är sådana...
Dessutom så händer hennes utbrott bara efter lunchen på skolan aldrig på förmiddagarna...


Jaja vi får se vad som händer på mötet och vad vi kommer fram till...


Det kommer uppdatering om det senare, troligtvis inte ikväll beror på hur MITT humör kommer att vara efter mötet ;)


Nej nu kanske man skulle försöka få i sig lite lunch innan det e dags å dra iväg på mötet...


Puss å kram 

Presentation

Nytt år, ny blogg, nya tag :)
Jaha här kommer mitt liv att komma ner på print, mina tankar och känslor oavsett vad någon har att säga om den saken....Bara att gilla läget :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Andras Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards